Evenemangsdetaljer

Detta evenemang slutade den 10 november 2022


Bli chef över din tid

Under utbildningen jobbar vi med att skapa ett nytt arbetssätt och samtidigt träna på hur det nya flödet skall fungerar för just dig.

Vi jobbar med dina riktiga arbetsuppgifter dvs  att du strukturerar, prioriterar och planerar dina ordinarie arbetsuppgifter under utbildningen.

Vi synliggör din verklighet med hjälp av bland annat era tekniska hjälpmedel. Då större delen av deltagarna på utbildningen jobbar i Microsoft miljö med Outlook och OneNote är det stort fokus på dessa system.
För dig som använder andra system, exempelvis Notes, Google etc hjälper vi dig individuellt med att anpassa ditt arbetssätt utifrån den befintliga tekniken.

Jan Winstedt har under ett års tid testat 60! olika appar på temat effektivitet och välmående, under kursen får du hans bästa tips!

Dag 1

Nya möjligheter och utmaningar med dagens teknik kräver nya sätt att tänka och arbeta.

Är det här du?

Du känner att det är dags nu att i lugn och ro få jobba igenom din arbetssituation, för att helt enkelt hinna mer och må bättre.

Under den här utbildningen jobbar vi med:

  • Tidsanalys – hur använder du din arbetsvecka?
  • Hur uppnår du högre kvalitet på din arbetstid?

Beslutsfattande

  • Varje dag fattar vi mellan 2500-10 000 beslut.
  • Förhalningsbeteende – en mänsklig företeelse.
  • Beslutsfattande – workshop kring förhalning och ”Gör det NU”- beteende.

Planering & prioritering

  • Tidstjuvar
  • Prioriteringsmodell – vad tillför värde?
  • Tidsinvestering – hur mycket av det du gör tillför värde? Diskussion och gemensam träning.
  • Verktyg för planering.

Motverka stress genom att planera

  • Vad händer i kroppen när du är stressad?
  • Hur märker andra att du är stressad?
  • Vad kan du göra för att förebygga stress i din vardag?

Dag 2

Struktur – hjärnan gillar ordning och reda.

  • Varför skall vi ha en bra struktur?
  • Vad är en bra struktur?
  • Fysisk struktur på din arbetsplats.
  • Elektronisk struktur.

Praktiskt arbete med struktur

  • Hantering av ditt mejlprogram.
  • Bygga en effektiv struktur.
  • Olika möjligheter för att hitta i din struktur.
  • LEAN (5S)
  • Praktiskt arbete.
  • Ni som har tillgång till Office 365;

    Ni får en inblick i  nya möjligheter och framtidens effektiva arbetssätt.
    T ex, hur ni kan jobba med One Note i era Smart Phones, och hur ni minskar mejlflödet samt håller ihop information med hjälp av Teams.

Team – effektivitet

  • Riktlinjer för mejlkommunikation.
  • Smartphone – när förväntas du vara tillgänglig? Gruppdiskussion.
  • Arbeta effektivt i öppen kontorsmiljö och i projektteam.
  • Effektivare möten – typ av möte, syfte, roller och ansvar.

Så jobbar du effektivt med Teams genom

  • Struktur på kommunikationsflöden
  • Struktur på informationen
  • Individuell respektive gruppens effektivitet

Vilka fallgropar finns och hur undviker du dom?
Vi diskuterar i grupp vad vi gjort under dagarna och du får med dig en checklista hem som du kan ha till hjälp dig i ditt dagliga arbete.

Jan Winstedt - kurs i planering och effektivitet

Jan Winstedt, kursledare

Kom ihåg att ta med din dator till kursen.

Personlig uppföljning
Jag kombinerar förstås teori med praktiska övningar där du får en mängd välbeprövade verktyg för att jobba än mer effektivt. Dina nya kunskaper kan du sedan applicera direkt i din dagliga verksamhet. Uppföljningen i form av telefon-coaching sker ca 2-4 veckor efter kursen och ingår i den ordinarie kursavgiften.
Då går vi tillsammans igenom hur du tillämpat de förändringar du kände att du vill genomföra och du får tillfälle ställa konkreta frågor utifrån din arbetsplats och situation. Genomgången tar ungefär en halvtimme.

Vill du köpa till att jag kommer till din arbetsplats och coachar dig? Det gör jag mer än gärna, låt oss tala om det när vi träffas!

Det går inte längre att göra bokningar på det här evenemanget

Date posted: | Author: